Home
Diensten
Werkwijze
Aankoop woning
Hypotheek oversluiten
Groningen
Friesland
Drenthe
Overijssel
Flevoland
Gelderland
Noord-Holland
Zuid-Holland
Utrecht
Noord-Brabant
Zeeland
Limburg

De voorbereiding
Wanneer u op zoek gaat naar een nieuwe woning is het slim om op voorhand een aantal zaken te onderzoeken. Ten eerst is het belangrijk dat u inzicht heeft in het bedrag dat u kunt besteden aan de woning. Het zou namelijk erg jammer zijn als u een geschikte woning vindt welke u vervolgens niet kunt financieren. U kunt in dat geval een afspraak inplannen bij een financieel intermediair of via het internet onderzoeken wat u maximaal kunt lenen.

Financiering
Het is gebruikelijk om een woning te kopen onder voorbehoud van financiering. Dit betekent dat u, de koper, de tijd krijgt om de financiering van de nieuwe woning rond te krijgen. Lukt dat niet, dan zit u niet aan de koop vast. Let wel op, er staat in de meeste gevallen ook een uiterste datum wanneer deze ontbindende voorwaarde vervalt, zorg er dus voor dat van tevoren weet of u de woning wel of niet kunt financieren.

Opleverdatum
De opleverdatum is de datum waarop u met de verkoper overeenkomt dat het huis geleverd wordt. Op die datum zal de woning, bij de notaris, op uw naam gezet worden.

Notariskeuze
U als koper bepaalt welke notaris de levering van de woning op zich neemt. De door u gekozen notaris zal er voor zorgen dat de leveringsakte wordt opgesteld en dat deze wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Vanaf dat moment bent u namelijk pas eigenaar. Het is uiteraard van essentieel belang dat dit goed gebeurt en wij willen u daar graag bij helpen.

Leveringsakte
Nadat de koopovereenkomst is getekend, wordt door de notaris de leveringsakte opgesteld. De leveringsakte wordt grotendeels gebaseerd op de koopovereenkomst, hier worden de gemaakte afspraken namelijk in genoemd. Daarnaast worden tal van andere zaken, zoals rechten en plichten, opgenomen in de leveringsakte. Nadat deze akte is opgesteld wordt u en de verkoper op de vooraf bepaalde datum door de notaris uitgenodigd om deze akte te ondertekenen. Nadat deze akte is ondertekend wordt deze door de notaris ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster; vanaf dat moment is de woning officieel van u.

Hypotheekakte
Naast de leveringsakte wordt, indien u voor de aankoop van de woning een hypotheek afsluit, een hypotheekakte opgesteld. De benodigde stukken, voor het opstellen van de hypotheekakte, worden door de desbetreffende bank/geldverstrekker naar de notaris gestuurd. Deze akte wordt ook opgesteld door de notaris en direct na het passeren van de leveringsakte, door u en de notaris ondertekend. Alvorens deze getekend wordt zal de notaris de inhoud van de hypotheekakte met u bespreken.

contact